Zwaluwstaart met de hand.. een stapje verder.,

Er zijn ondertussen aardig veel zwaluwstaart varianten te maken., vooral met een degelijke freestafel.
Zoals de Double dovetail & Cornerpost dovetail

Maar ik ga nu de Double dovetail met de hand maken.
Deze verbinding is zeer mooi als je het met diverse houtsoorten combineert,(in mijn geval Amerikaans noten & Esdoorn).

Ik heb er her en der wat over gelezen op internet en ik ga het ook proberen!

Deze zondag eraan begonnen en ik zal er zoveel mogelijk van laten zien.

Het begint eerst met de gewone zwaluwstaart van noten hout en uiteindelijk komt daar omheen een randje van 5 mm esdoorn hout. (zie tekening)

Voor en Achterkant afgetekend  (eerste zwaluw)
Schets van de verbinding

Eerste zwaluwstaartjes gezaagd

Hakken

Eerste zwaluwstaart af

Zwaluwstaart overzetten op het Esdoorn hout

Esdoorn inzagen
Hakken in Esdoorn

Lijm er tussen en ff drogen

Past goed

Met de afkortzaag even doorzagen

Tweede Zwaluwstaart aftekenen ., overal 5 mm om het noten heen

Middelste weghakken

Even om de schilderstape heen kijken maar het is gelukt., dit nu nog 3 keer doen.

Hoek 1
Zo ongeveer dan :D


Reacties

  1. Wat speciaal, zo heb ik nog nooit een verbinding gezien. Maar je hebt het weer heel precies voor elkaar, knap werk weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten